Lissette Escobar
«Ofrenda»
24. september - 23. oktober 2022
“Utgangspunktet til arbeidene mine er ofte keramiske gjenstander og pre-Inka arkeologiske funn fra Peru, spesielt Moche kulturen (Peru, 100-700 CE).
Lavt brent rød leire er mitt hovedmateriale, og fargen i hendene mine bringer assosiasjoner til naturen, kroppen og eldre sivilisasjoner. Den keramiske prosessen tilbyr et stort spekter av muligheter, teknikker og uforutsigbarhet. Litt som livet.
Med pølseteknikken, jobber jeg intuitivt innen de parameterne jeg setter for meg selv. Jeg abstraherer og forenkler figurative former i nye objekter. Deler av overflaten blir behandlet med farge begitning, glasurer og terra sigillata (en slags begitning laget av de fineste partiklene i leiren). På tross av at arbeidet mitt som oftest har et spesifikt utgangspunkt, ser jeg ofte etter forbindelser som knytter mennesker med hverandre, på tvers av grenser og tid.
Rastløshet i prosessen min, gjør at jeg alltid er på utkikk etter nye impulser som jeg kan introdusere i min praksis, som for eksempel plantefargede tekstiler, silketrykk og vannbasert resin. Dukker, hodeskaller og fugler er noen av gjenstandene jeg lager. Jeg nyter forvirringen og tvetydigheten som resulterer i å kombinere det søte og det makabre.
Arbeidene mine leker et sted i en mellomliggende plass mellom det uskyldige og det groteske og de er ofte preget av en humoristisk undertone og ironi.”
Utstillingen er støttet av Møre og Romsdal fylkeskommune Kunstnarstipend 2022
LISSETTE ESCOBAR (f. 1982, Lima, Peru) bor i Sula kommune og arbeider både i Ålesund- og Sula kommune. Hun har en BA og en MFA fra Kunsthøgskolen i Oslo. Escobar debuterte i 2015 på Kunsthåndverk, Norske kunsthåndverkere sin årlige juryerte utstillingen holdt ved tidligere Kunstindustrimuseet i Oslo som nå er integrert i Nasjonalmuseet. Hun har deltatt i flere juryerte utstillinger som Årstutstillingen 2020, Østlandsutstillingen 2015, MÅ 2019 i Galleri RAM og Pottery is Back! ved Kunstnerforbundet. Hun har hatt separatutstillinger ved Khåk Kunsthall, Heimdal Kunstforening, Kraft Bergen, Norsk Billedhoggerforening og Galleri Format.
I utlandet har arbeidene hennes blitt vist i Liverpool, Kiel og i New York på Patrick Parrish med utstillingen Converging Bodies: Contemporary Norwegian Ceramics. Arbeidene hennes er innkjøpt av blandt andre Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, Kode museum i Bergen, Trondheim Kommune, Musea på Sunnmøre (VITI) i Ålesund og flere private samlere.